Na Međunarodni dan žena (8. ožujka) donosimo vam dio intervjua koji će izaći u osmom broju dRevije, s Marijom Margaretom Damjanović, trenericom i osnivačicom ŽNK Dinamo i ŽMNK Dinama te jednom od ključnih osoba u razvoju ženskog nogometa u Hrvatskoj.
Osim o uspjesima dva Dinamova ženska kluba, s gospođom Damjanović razgovarali smo o preprekama s kojima se nogometašice susreću, društvenim predrasudama i koracima koji su potrebni za jačanje ženskog nogometa.
Ostatak intervjua, kao i priču o uspjesima ŽNK i ŽMNK Dinamo, pronađite u novom izdanju dRevije, koje izlazi 14. ožujka.
Pretplati se na dReviju OVDJE.
Međunarodni dan žena ne samo da slavi postignuća žena i promiče rodnu ravnopravnost, već služi i za podizanje svijesti o izazovima s kojima se žene u sportu i društvu i dalje suočavaju – poput diskriminacije i stereotipa.
Jedan od najčešćih stereotipa u suvremenom sportu jest taj da je nogomet „muški sport“. Kakva je situacija s percepcijom ženskog nogometa u Hrvatskoj i svijetu?
„Popularnost ženskog nogometa u svijetu enormno raste. Hrvatska u tom pogledu još uvijek zaostaje za zapadnom Europom i posebno za SAD-om. No, situacija je danas znatno bolja nego u vrijeme kada sam bila aktivna igračica. Smatram da je ključno povećati vidljivost ženskog nogometa u medijima, a u tome nam mogu pomoći sponzori, ali i naše pozitivne priče, rad s mladima te uključivanje u humanitarne akcije“, rekla je Damjanović i nastavila:
„Svjetski trend pokazuje da svi veliki muški klubovi osnivaju i svoje ženske sekcije. Popularnosti ženskog nogometa u Hrvatskoj sigurno bi pomoglo kada bi se svi ženski klubovi povezali s muškim klubovima. Time bi se puno lakše radilo, a vjerujem da bi i interes za ligu bio znatno veći.“
Može li uspjeh hrvatske ženske nogometne reprezentacije dodatno povećati interes javnosti za ženskim nogometom i potaknuti djevojčice na treniranje?
„Apsolutno. Mislim da je hrvatskom ženskom nogometu potreban dodatni iskorak reprezentacije, primjerice plasman na veliko natjecanje. Tada bi nas i javnost počela drukčije percipirati, a sigurno bi se i sve više djevojčica odvažilo priključiti nekom klubu. Vjerujem da bi s uspjehom reprezentacije i ženski nogomet u Hrvatskoj postao puno popularniji.“
Koji je naš najveći problem s kojim se nogometašice i ženski nogometni klubovi suočavaju?
„Najveći problem je amaterski status igračica, koje ne mogu živjeti od nogometa. Nitko ne traži da nogometašice budu plaćene jednako kao nogometaši. Mi samo želimo da ženski nogomet dođe na razinu na kojoj bi djevojke mogle živjeti od njega, postati profesionalke i u potpunosti mu se posvetiti“, rekla je Damjanović i nastavila:
„Dok mi u ŽNK Dinamu s time nemamo problema, ali znam da se drugi ženski klubovi često muče s infrastrukturom, terminima za treninge, teretanom. Nedostatak dvorana i terena problem je cjelokupnog hrvatskog sporta, a ženski sport tu još više ispašta.“
Na utakmicama GNK Dinama, ali i drugih klubova i reprezentacija, ne nužno samo u nogometu, vidimo sve veći broj žena svih dobnih kategorija. Očito je da žene vole i prate nogomet. No, koliko je zbog društvenih predrasuda i stereotipa izazovno motivirati djevojčice da se počnu baviti nogometom? Što biste poručili djevojkama koje bi se možda željele okušati u nogometu, ali se boje prepreka i stereotipa s kojima bi se mogle susresti?
„Interes među djevojčicama za nogomet u posljednje se vrijeme značajno povećao. U moje vrijeme, recimo, nije bilo limačica i početnica. Danas se i najmlađe djevojčice mogu okušati u ovom sportu. Dakle, pomaka ima, ali svi zajedno moramo raditi na edukaciji roditelja i javnosti da je normalno da djevojke igraju nogomet. Primjerice, rukomet, kojeg sam aktivno igrala i koji je popularan ženski sport, puno je teži i grublji od nogometa, a ipak se nogomet često percipira kao ‘pregrub’ za djevojčice. Ne želim time, naravno, umanjiti vrijednost rukometa, već samo ukazati na stereotipe i predrasude koje se vežu uz ženski nogomet.“
Na koji način ŽNK Dinamo pokušava razbiti te stereotipe s kojima se mlade nogometašice susreću?
„Turnir kojeg organiziramo početkom lipnja ove godine nosi ime ‘Živi svoj san’, u skladu sa sloganom kluba. Koncept turnira je da djevojčice i dječaci igraju zajedno u miješanim ekipama, čime razbijamo predrasude kako djevojčice i dječaci ne mogu igrati zajedno. Smatram da svaka djevojčica može ostvariti svoj san, ako joj je san baviti se sportom – u našem slučaju nogometom.“
Koliko je izazovno trenericama izgraditi karijeru u sportu koji se percipira kao „muški“?
„Žene se probijaju, kao i u suđenju, ali je put jako težak. No, promjene se događaju i stvari idu naprijed. Sve je više žena koje se odlučuju na trenerski poziv, ali i dalje je potrebno dodatno poticati njihovu prisutnost u sportu.“
Ženski nogomet 2.0 – kakva je vaša vizija budućnosti ženskog nogometa?
„UEFA i FIFA posljednjih su godina uložile značajne napore u razvoj i promociju ženskog nogometa. Danas svoje ženske sekcije imaju svi najveći nogometni klubovi svijeta – Barcelona, Real Madrid, Manchester City, Chelsea, PSG, Bayern, Inter, Juventus… To je put kojim trebaju krenuti i svi ostali klubovi. Vjerujem da će se u Europi i svijetu razviti potpuno profesionalne lige, kao što je to već slučaj u Americi. No, bez profesionalizma se ne mogu napraviti drastični iskoraci. Prava budućnost ženskog nogometa leži u potpunoj profesionalizaciji – to je ključ uspjeha,“ rekla nam je za graj Damjanović.
Osim što se suočavaju s predrasudama i izazovima, ženski nogometni klubovi diljem svijeta trude se napraviti značajan napredak zahvaljujući inicijativama koje promiču ravnopravnost i podršku igračicama. Primjerice, AC Milan je u kolovozu 2024. uveo politiku porodiljnog dopusta za svoje igračice i zaposlenice, čime je postao jedan od predvodnika u pružanju takve podrške ženama u profesionalnom nogometu.
Slične inicijative prepoznate su i na europskoj razini. UEFA je pokrenula strategiju ženskog nogometa “Nezaustavljive” (“Unstoppable”) s ciljem da nogomet postane najigraniji timski sport za žene i djevojke u Europi, planirajući uložiti milijardu eura u razvoj ženskog nogometa do 2030. godine.
Ove inicijative ukazuju na sve veću predanost nogometnih institucija i klubova u stvaranju jednakih uvjeta i prilika za nogometašice, čime se dodatno potiče razvoj i popularnost ženskog nogometa.
Više o radu Dinamove zaklade Nema predaje pronađite OVDJE.